Station Ronse

station.jpg

Winston Churchillplein

Het station van Ronse is het oudste stationsgebouw van het Europese vasteland. Vroeger stond het in Brugge op 't Zand, waar nu het concertgebouw gevestigd is.

In 1861 legde de "Compagnie du Chemin de fer Hainaut et Flandres" de spoorlijn Gent - De Pinte - Oudenaarde - Ronse - St.-Ghislain aan. Acht jaar later werd een tweede lijn, tussen 's Gravenbrakel en Kortrijk in gebruik genomen. Door de bloei van de textielindustrie was er een toenemende vraag naar steenkool, cement, blauwe steen en allerlei textielgrondstoffen. Zo werd het spoorwegennet nog eens uitgebreid.

Het station werd stilaan te klein en moest plaats maken voor een ruimer. Het "nieuwe" gebouw was het station van het Zand in Brugge, dat door de Brusselse architect Payen werd opgetrokken van 1841 tot 1848. Daarmee is dit het oudste stationsgebouw van het Europese vasteland. Het bouwwerk werd steen na steen afgebroken, per trein naar Ronse vervoerd en hier weer opgebouwd. Mankracht en werkuren waren immers veel minder duur dan bouwmaterialen. Achterstevoren, want de gevel die in Brugge op de straat uitgaf, staat in Ronse aan de kant van de sporen. De horizontaal geaccentueerde, strak neoclassicistische gevels zijn bepleisterd en versierd met hardsteen. In 1881 werd het nieuwe station van Ronse plechtig ingehuldigd. Een dikke eeuw later, in 1989 en in 2001, kreeg het een grondige renovatiebeurt.

De spoorlijn Gent-Blaton sneed Ronse in twee. Daarom werden er twee boogbruggen gebouwd: één voor de voetgangers en één voor voertuigen. De Passerelle - de voetgangersbrug - is één van de weinige smeedijzeren bruggen die zo goed bewaard is gebleven. Merkwaardig is dat de passerelle, om spanningen en uitzettingen bij temperatuurschommelingen op te vangen, aan één kant op rollen ligt. Aan de andere kant van het station ligt de betonnen Pessemiersbrug, dit is één van de vroegste betonconstructies in België en is bedoeld voor het autoverkeer. 

Meer info station Ronse 

 

Laatste update 08 jul 2014